Sopeutuminen on menestyksen avain muutosten aikakaudella

Kuluttajamaisemassa on meneillään nopea ja mullistava muutos – eivätkä asiakkaat ole tässä suhteessa poikkeus. Tämän muutoksen myötä sanan ”kokemus” merkitys on kasvanut aivan uusiin mittasuhteisiin.

Vuoden 2019 Align Technologyn Growth Summit -kokouksessa Berliinissä Ken Hughes, johtava kuluttaja- ja shoppailukäyttäytymisen tutkija ja playologi, kertoi edustajille, että saavuttaakseen kasvua tällä futuristisella aikakaudella heidän täytyy: ”Ängetä tiensä ’meidän maailmaamme’ eikä jäädä seisomaan ’minun maailmaani’ tai mikä vielä pahempaa ’maailmaan’.”

Hughes haastoi edustajat kysymään: ”Pyöritänkö 95 prosenttisesti fyysistä liiketoimintaa? Pidänkö työtäni vain liiketoimena?”

”Yksi vahvimmista voimavaroistasi,”, hän sanoi, ”ja mitä todennäköisimmin valtaosin hyödyntämättä jäänyt, on kyky harjoittaa liiketoimintaa herättämällä vertaiskeskustelut eloon; siitä hetkestä lähtien, kun potilaat lähtevät vastaanotoltasi. Sinun täytyy olla osa heidän maailmaansa. Jos kukaan ei puhu sinusta, onko yrityksesi edes olemassa?”

Hughes sanoi: ”Kyse on nyt täydellisestä yhteydestä kuluttajaan hoitohuoneen ulkopuolella.”

Kilpailu merkityksellisyydestä on siis alkanut. Hughes käytti hyväkseen kuluttajaesimerkkejä, jotka olivat muuttaneet huomattavasti heidän liiketoimintasuunnitelmiaan ja viestintästrategioitaan ja rohkaisi kokouksen osallistujia hakemaan ideoita ajattelunsa laajentamiseksi myös hammashoitoalan ulkopuolelta tässä ”fysigaalisessa” maailmassa.

Ja asiat tulevat jatkossakin muuttumaan, Hughes varoitti ja vetosi mielikuvaan siitä, miten on puskettava lujemmin luonnollisen muutoksen alaspäin vieviä voimia vastaan saavuttaakseen itsestä lähtöisin olevan muutoksen ylöspäin suuntautuvan työnnön, joka mahdollistaa liiketoiminnan kasvun tällä uudella aikakaudella.

Kokonainen sukupolvi käyttää nyt Google Mapsia ja Uberia. Älypuhelinaddikti tai ei, digitaalinen tekniikka on saartanut jokaisen sukupolven. Hammaslääkäreiden vastuulle jää käyttää sitä ”ihmisten yllättämiseen ja ilahduttamiseen”, Hughes sanoi.

Kun ajatellaan luovasti, ovat hyödyllisiä myös sellaiset tapausesimerkit, joissa yritykset eivät ole onnistuneet tavoittamaan asiakkaitaan. Hughes sanoi, että monet tunnetutkaan yritykset eivät vieläkään osaa luoda merkityksellisiä ja vangitsevia kuluttajatarinoita. YouTube-mainostajana viestisi on mentävä perille 30 sekunnissa, jotta se toimisi tehokkaasti. Älä, Hughes sanoi: ”Ole ’Ohita mainos’ -mainostaja.” Tai ylipäätään ”Ohita julkaisu” -viestijä.

Tämä ajatteluprosessi koskee kaikkia vuoropuhelun muotoja. Tarinankerronta on taidetta, jolla on suuri merkitys yrityksesi kasvulle. ”Kuuntele” sosiaalista mediaa, jotta ymmärtäisit siellä käytettyä keskustelutyyliä ja määrittele sitten hammasklinikkasi ”identiteetti”. Hammaslääkäreiden tulisi kysyä: ”Onko tarinani aito?”

Hughes kehotti edustajia vertaamaan McDonaldsia ja KFC:tä katuruokamalliin. Kysy itseltäsi: ”Mitä olen tehnyt ollakseni tänään erilainen? Miten herätän tarinani henkiin?” Hughes sanoi. Tuo selfiet ja muu yksilöity viestintä päivittäiseen työhösi ja julkaise ne sovelluksissa, jotka todennäköisimmin resonoivat asiakkaiden ja laajemman mahdollisten asiakkaiden ryhmän kanssa.

Niinpä nokkelat hammaslääkärit, jotka määrittelevät mukaansatempaavan ja mukautuvan strategian, saavuttavat kasvua tulevaisuudessa. Nämä ammatinharjoittajat ovat voittajia eivät uhreja tällä jännittävällä mutta haastavalla uudella aikakaudella.

Oletko valmis muuttamaan vastaanottosi ja potilaskokemuksesi?  


Liity meihin